עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    מתבוללים

    29 תגובות   יום שני, 21/9/09, 21:28



    מאז שהתחיל הקמפיין החדש והמושקע הפועל נגד מה שהוא מכנה "התבוללות", אני מקבל מידי פעם הרגשה קריפית כאילו עוקבים אחרי. לא מוצא חן בעיני לככב במאגר-שמות של ארגון מפוקפק עם אידיאולוגיות ודרכי-פעולה שהיה נדמה לנו שהשארנו במאה הקודמת. בחצייה הראשון.

    גם לא מושך אותי הרעיון של לראות את עצמי בתמונת-פורטרט-חזיתית מכוערת שחור-לבן של עצמי שלא אני בחרתי, תלויה על איזה עץ, עם הכיתוב "וואנטד", או מה שזה לא היה שם בתשדיר של הקמפיין. 

     

       

     

    פתולוגיה-תרבותית

      

    זוגיות-הורות בה ההורים מגיעים משתי תרבויות שונות מפחיתה את הסיכוי לפתולוגיות-תרבותיות בקרב הילדים, באותו אופן שבו זוגיות-הורות בין הורים בעלי מטען-גנטי רחוק, מפחיתה את הסיכוי למחלות תורשתיות.

    מחלות-תורשתיות כמו תסמונת דאון או סיסטיק פיברוזיס לרוב לא יבואו לידי-ביטוי אצל תינוק שרק אחד מן ההורים שלו נושא גנים שלהן. באותו אופן, גם פתולוגיות-תרבותיות בדרך כלל לא יבואו לידי ביטוי אצל הילדים, אם רק אחד מההורים לוקה בהן. דוגמאות לפתולוגיות תרבותיות כאלו יש לרוב: סירקומסציה נשית או גברית, סוגי התעללות שונים בנשים ובילדים, אמונות טפלות ותרופות סבתא מוגזמות, ואולי הגרועה שבפתולוגיות התרבותיות - גזענות.

    בקרב זוג מעורב צונח כאמור ההסיכוי להישנותה של פתולוגיה-תרבותית: סיקרומסציה נשית או גברית תחזור רק בחלק קטן יותר מהזוגות בהם רק צד אחד מגיע מתרבות התומכת בסירקומסציה. סוגי התעללות בילדים או בנשים שהם כמובנים-מאליהם בתרבות אחת, יעמדו לראשונה למשפט במסגרת של זוגיות-הורות מעורבת. כך גם תרופות סבתא מרחיקות-לכת וכל האמונות הטפלות למיניהן. וכך גם כמובן רוב הסוגים של הגזענות והפחד מהשונה.

    בחייו של זוג "מעורב", כמעט שום נורמה חברתית לא נראית כמובנת מאליה. שום דבר לא "ברור". כול דבר נבחן מחדש תחת עיניו הקפדניות של ההיגיון הבריא, כך שההתנהגויות החולניות - הפתולוגיות-התרבותיות - נכחדות.

    הגישה לפיה בנישואי "תערובת" ידעכו הפתולוגיות-התרבותיות היא גישה אופטימית, המניחה שהטוב מבין בני הזוג ירכך את הרע - ולמרבה המזל היא מוכיחה את עצמה, בתחום הגנטי ובתחום התרבותי.  

     

     

     

    אהבה
     
    הרצון לשמור על טוהר-אתני הוא אופייני כמעט לכל תרבות ואיננו ייחודי ליהדות/ ציונות. אולם מזל שלפעמים כוחות אחרים, כמו למשל אהבה, גוברים על אותו רצון-לשימור-טוהר-אתני (או במילה אחת - "גזענות").

    אם אהבה לא הייתה מסוגלת לגבור על אותו רצון-לשימור-טוהר-אתני, לא הייתי כאן כדי לכתוב את שורות אלה:

    כשאימא שלי, ממוצא פולני-רוסי, הביאה את אבא שלי בפעם הראשונה לבית-הוריה אי שם בשנות השבעים, אימא שלה שאלה אותה בשקט: "ער איז נישט צי טינקעל"? כלומר: הוא לא כהה מידי? אבא שלי, יליד דרום-הודו המהבילה, אכן כהה לפחות כמו אובאמא לאחר סשן-סולריום יסודי לפני ביקור רשמי באפריקה.
    מספר שנים לאחר מכן עוד יישבו האימא והסבתא על חוף הים ויחזיקו בזרועותיהן שני ילדים לא-לכאן-ולא-לכאן וזה יהיה בסדר גמור לכולם. האימא תזכיר לסבתא את אמירתה הגזענית שנים קודם לכן, אבל זה יהיה כבר לא יותר מאשר נוסטלגיה משעשעת.

    אני מאחל את אותה "קפיצה" שעשו ההורים שלי ורבים כמוהם בתקופתם, גם לדור שלי.

     

     

     

     

     


    *********

    על הקמפיין המדובר בוויי-נעט:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3770952,00.html

     

    העמוד של "מתבוללים חופשי", קבוצת פייסבוק של דור גרבש למאבק במאבק במאבק בגזענות:

    http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=157274475774

     

    העמוד של קבוצת הפייסבוק של מתן קמינר בנושא, המעודדת מאבק בגזענות, כמו גם אסימילציה ו"הבאת ילדים מדהימים"..:

    http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=128580254762

     

     התייחסות של מאגזין הילדים הפופולארי "פרפר נחמד" לנושא:

    http://www.youtube.com/watch?v=Nt7dIbY_hyk

     

     



     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (29)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/9/09 12:53:


      אריאל, חיפה:

      גם אני.

        28/9/09 11:08:

      קראתי, כמובן.

      בגילכם - חשבתי כמוכם.

      אני מאד מקווה שכשתגיעו לגילי, לא תהיה עוד סיבה לחשוב כמוני.

        28/9/09 10:55:


      אראביק גאיי וואן:

       תודה, זה מאוד מחמיא לי ואקח לתשומת ליבי את עצתך. :)

       

      אריאל, חיפה:

      אפרופו מצוי ורצוי, שים לב לטיפולון של אראביק גאיי וואן בצמד המילים האלו.

        25/9/09 17:21:
      ערד שלום אני קראתי את מרבית הפוסט שלך,והמסקנה שלי שאתה אדם עם פוטנצייל נתוחי אדיר,אני בתור אדם זר,שאין לי שום אנטירס לזבל לך את המוח,או לקנות את חיבתך,מייעץ לך ללכת לכוון של פוליטקה,זה הפעם הראשונה שאני מתרשם ממשהו בשבלי,99 אחוז של האנשים הם חרא,חיים בלי משמעות,אני גם לא מיעץ לך ללכת לשמאל השרוף במדינה או לימין,אלא למרכזמי שמתבונן היום בכנסת יודע שהכנסת היא גורה של ביוף ואנחנו פה צרכים אנשים עם מגע אנושי וצלם אדם,אנשים שמבדלים בין הרצוי למצוי,ומנצלים את המצוי בשביל להשיג את הרצוי
        25/9/09 01:56:

      שים את המילים יהדות,ציונות, ישראל בכתבה על כל דבר, לא חשוב מהו הנושא ותמיד אותם אנשיים מאותו שיוך פוליטי אנשי זכויות אדם", רגישים לסבל אנושי (ומשום מה הרבה פחות רגישים להפצצת אנשי שדרות במשך שבע שנים ולפיגועים)

      יתחילו בגזענות פאשיזם ומה לא.

      מספיק עם הצביעות.

       

      ולערביק גאי הליברלי, רציתי להזכיר לו שיש סלמן רושדי שלא יכול ללכת ברחוב בגלל ה"ליברליות" האיסלמית הקטלנית משהו,

      ושיש מטיף בשוודיה המתיר לאנוס שוודיות ללא רעלה .

      שירכז הטפות קודם בעמו. יש לו הרבה עבודה שם.

       

       

       

       

       

        24/9/09 21:54:

      אין כאן חוסר הבנה של שום דבר ,יש כאן הברקה ספציפית (של כותב הפוסט) שלא הצלחת לעכל ,כי לא הצלחת לבודד את הנושא.

      וחוץ מזה:

      זהות זה דבר גמיש מאוד ,גם זהות יהודית זה משהו מאוד פלסטי ,כשזהותו היהודית של ברנש שונה מאוד מאוד מאוד מזאת שלך ,את מסיקה שהוא שונא את עצמו ,במקום להסיק שיש לו זהות שונה (או שהוא שונא אותך) או שזהות זה דבר פלסטי .

       

      גזענות זה דבר גמיש מאוד ,ובסיטואציות חברתיות שלא קשה להעלות על הדעת ,הקונספט של שבע מצוות בני נוח היא גזענית .

       

      כל אחד ואחד מאיתנו הוא בר אוריין דגול בנושאים של עצמו ,וזה יכול לגרום לו להרגיש שהאחרים מדברים מתוך בורות ,אבל זה רק מתוך כך שהוא עצמו עיוור לאוריינותם המופלגת של האחרים בעניינים של עצמם .

       

      מידה מסויימת של כור היתוך הוא מרכיב הכרחי , כך גם מידה מסויימת של גיוון תרבותי .בחברה בריאה אין פערים קיצונים והקיטוב התרבותי הוא מינורי (מה זה מינורי?). על כן בעצם בכל חברה ישנם מרכיבים סמליים דינמיים סותרים ,יש את המרכיבים שתפקידם לשכך את הקיטוב והפערים ,ויש מרכיבים שתפקידם לעודד יצירה שימור וגיוון תרבותי ,לעיתים נוצרים התנגשויות בין המרכיבים השונים ,ואז אנשים שונים יכריעו הכרעות שונות .

        24/9/09 20:57:


       היות שפרודו העלה את זה  ,אני מצטרפת אליו - לא רציתי להיות בוטה.

       

      לא מדובר כאן על באמת בטיעונים אינלקטואלים אלא ברציונליזציה

       

      של  רדיפה אחרי חתיכים וחתיכות, מה שאני קראתי לו בנימוס חוסר בגרות וחוסר מחשבה מעמיקה

       

      אבל ,היות שהדת שלנו היא לא גזענית (לא בנוייה על גזע) אפשר לגייר אותם...חיוך

       

       

       

        24/9/09 20:52:

       

       

      שלומיילה,

       

      יש כאן חוסר הבנה בהגדרה-התבוללות היא הטמעות .

       

      לא מדובר כאן באינטרציה של קבוצות שוות , אלא בהטמעות קבוצת המיעוט בתוך תרבות הרוב.

       

      מדובר כאן בנישואים אשר בעקבותם התרבות היהודית ננטשת.

       

      כאשר זוג של יהודי ולא יהודי רוצה להתחתן ולהיות שייך לקהילה , גם רב רפורמי דורש מהם

       

      להחליט איזה בית יהיה להם.

       

       

      וזאת מדוע, מתוך ניסיוננו של עשרות שנים , הוורסטיליות לא מביאה הפרייה אלא בלבול.

       

       בייחוד לילדים.

       

      התנועות המתקדמות ביהדות הן חוד החנית נגד ההתבוללות ,ומדוע - בגלל התוצאה

       

      בפועל - למרות כל המחשבות לשיתוף ופתיחות  ,התוצאה היתה לא רוב זהות אלא חוסר זהות.

       

      או יותר נכון, חוסר זהות יהודית.

       

      לעצם העובדה שאתם מתייחסים בביטול לזהות היהודית, הרי שבזה בין אדישות לשנאה

      של הזהות שלהם.

       

      והסיבה של האדישות השנאה היא כמובן הבורות וחוסר הידע.

       

      אני אישית חושבת שזה נובע ממערכת החינוך הישראלית ומההשקפה הפרובינצילית

       

      בביצה המקומית.

       

       

       

       

       

        24/9/09 20:42:


      מה לעשות,

       

      חוסר הידע ביהדות והגררות לסיסמאות ודוגמתיות לא מעורר רושם

       

      של התעמקות , ידע ואינטילגנציה יתרה.

       

      ההשוואה המהירה בין גזענות ליהדות ,על בסיס של שלילת נישואי תערובת

       

      ללא מחשבה נוספת בהחלט מראה  או על גיל צעיר במיוחד או על חוסר

       

      מחשבה לעומק.

       

       הסבר לי אתה,

      מדוע מעודדי ההתבוללות  ,חשים בצורך לטשטש או להתנגד לזהותם היהודית.

       

       

       

       

        24/9/09 20:19:

      זהות מולדת("אינך יכול להתכחש לזהותך"), דת אתנית (מיהו יהודי) ו"אחרים" בעל כורחם(שבע מצוות בני נוח) ,הם חומרים נפיצים ,שאם לא נזהרים הם עלולים להפוך לגזענות ,ומכאן הצורך לעמוד על המשמר ...ובשיח פומבי (הקמפיין האמור) הרגישות היא שבעתיים .

       

      באשר לשימור :

      א. לתת לקבוצה תרבותית מרחב מחייה ,ניחא .לאלץ את המיועדים לשימור להיכנס אל המדף במוזיאון זה עניין אחר .

      ב. יש דברים שממהותם לא נועדו לשימור ,ויש דברים ששימורם הוא זה שמכחידם (בתולין לדוגמא) . הסברה היפה של הפוסט היא שתרבות היא משהו חי ,שאמור לבוא במגע גומלין והפרייה הדדית .וזאת סברה מצויינת ,ואפשר להרחיב עליה את הדיבור המון .

        24/9/09 18:53:

      פוסט מצויין ואמיתי שניכר שנכתב ממישהו שיודע איך זה לבוא ממשפחה מעורבת מבחינה תרבותית ואת היתרונות שיש בזה.

      נותר רק לגחך על התגובות הבורות שמוסיפות להתעלם ממה שברור לחלוטין: מגוון ביולוגי=חוזק גנטי.

       

      הנה עוד 2 קבוצות פייסבוק לרשימת קבוצות ההתבוללות שמנית:

       

      http://www.facebook.com/group.php?gid=8799783285&ref=search&sid=790110206.1059559013..1

      http://www.facebook.com/group.php?gid=44358403589&ref=search&sid=790110206.1059559013..1

       

      אין ספק שיהודי טוב זה יהודי מתבולל. מוזמן לקרוא רשומה שלי בנושא.

       

        24/9/09 18:42:


      שרית, למה ואיך הגעת לבורות ושנאה עצמית?

      כיצד אפשר לתאר את מרבית הכותבים והמגיבים כבורים? מניין לך? לי דווקא נוצר הרושם שמדובר באנשים אינטליגנטים היודעים דבר מה בהיסטוריה של עם ישראל ובנושאים כלליים אחרים.

      כיצד אפשר להגיד על אנשים המבקשים לראות יהדות פלורליסטית, מחוברת לעולם התרבותי הגדול, מעורבת ומקושרת - כאנשים בורים או יותר גרוע מזה כאכולי שנאה עצמית???

      נדמה לי שהמושג שנאה עצמית הפך בקרב חוגים מסויימים בארץ הזו לסיסמא ריקה מתוכן, המכלילה את כל מי שיש לו מידה של ביקורת לקורה בארץ לאנשים ולחברה במישורים השונים.

      רק על עצמי יכול אני להעיד שביקורת שאני משמיע (או כותב), כל כולה ומטרתה, על פי הבנתי, ליצור פה חברה טובה יותר, הגונה ומוסרית כלפי עצמנו וכלפי כל מי חי פה. תקווה זו אינה שנאה עצמית כלל וכלל. זו תקווה לחברה צודקת, פתוחה ושיוויונית.

      מאחל לך שנה טובה וגמר חתימה טובה

       

        24/9/09 18:36:


      לא ירדת לסוף דעתי- הבאתי לך דוגמא לשימור לגיטימית .

       

      הרי אתה לא מתרעם על מבצעים לשמר את  יערות הגשם או את נרקיס הסלע

       

      ושוב , על מנת שלא תתבלבל - אנחנו לא עצים ואנחנו לא פרחים.

       

       

      ולקרוא ליהדות "זן" זה מגוחך עד אוויליות

       

      היהדות היא לא גזע,ולא זן, ולא אוצר גנטי..

       

      היהדות היא תרבות.

       

       

      לגבי פתיחות- פתיחות ראוייה היא פתיחות שבא אינך מבטל את זהותך.

      אלא ההיפך , מביא מעצמך, מזהותך אל הזולת.

      פותח את העושר התרבותי שלך ומחלק אותו עם האחר

       

      כאשר אתה מתבייש במה שאתה, ומנסה להבליע אותו , אז יש משהו

      שלא עובד .

       

      בעוד בדרך הראשונה אתה שומר בגאון על זהותך הרי בשנייה , כידוע

      אם אתה תשכח מי אתה, יזכירו לך את זה .

       

      אולי בגרמניה הם נזהרים יותר... אבל בעולם החיצוני זה קורה מהר מאוד.

       

      לגבי הפתיחות זה לא משהו חדש, זה מופיע בכתובים וגם בזרמים רבים

      עם זאת היהדות בניגוד לדתות אחרות לא מיסיונרית ולא דורשת לגייר אחרים

       

      אלא רק לקיים את 7 מצוות בני נוח שהם חוקים הומניים.

       

      בקיצור- יש הבדל מהותי בין פתיחות לבין התבוללות.

       

       

      ולשליימל'ה- לגבי החפיפה בין השנאה ליהדות לבין השנאה העצמית

                       הרי שכמותך הינם אלף עדים.

       

                       ושוב , מדובר כאן בשימור התרבות ולא באיזה שאיפה

                       להקמת גזע.. עם איפיוני מראה.

       

                      כל מי שקרא מעט ספרות גזענית - לגבי תיאורייה,ופולחניה

                      סגידתה לגוף, שרצוי שיהיה ריק בין האוזניים,וריק בלב

                      מבין כמה זה מגוחך להשוות זאת ליהדות

       

                      וזאת בהנחה שהוא אינו בור שלם ביהדות

       

                       ושוב, אינך יכול להתכחש לזהותך , גם לא בהתבוללות

                       ניסינו את זה וזה לא הצליח.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

        24/9/09 15:47:
      לא בורות ולא שנאה עצמית .פשוט עירנות ,ועמידה על המשמר .
        24/9/09 14:09:


      תו רון:

      תודה רבה.

       

      sarite1:

      שימי לב שבאותה נשימה בה את מבקרת את השימוש במונח "גזע", את מציעה המונח "זן" - מונח מקביל מתחום הביולוגיה. הקריאה שלך "להגן על זן" והקריאה לשמר גזע הן היינו הך.

       

      נדמה לי שלא שנאה "עצמית" מתבטאת במאמר/ פוסט, אלא מוכנות לאהבת "האחר".

       

      דניאל זיסקינד:

      תודה, תגובה מעניינת.

        24/9/09 12:19:

      הניסיון לשמר דת על ידי הסתגרות נידון לסבל בלתי פוסק של המסתגרים. יהודי גאה בטוח בעוצמת ערכיו ואינו זקוק למיסיונריות פנים דתית ולשפה בוטה כדי לשכנע את חבריו. יש לא מעט החוזרים לדתם או המתגיירים מכוח אמונתם ובכך מעשירים ומחזקים את עמינו. אפשר למנות בתוכם את רות המואבייה שהעמידה את בית המלוכה של האומה, סבתא רבתא של דויד המלך, ועד למר גומא אגייאר בן ימינו. ההתבכיינות הבלתי פוסקת לגבי גורלו של העם היהודי הנכחד אינה מוסיפה ליחס אומות העולם אליו. יש הרואים בכך אכן פתולוגיה תרבותית. סוג של פרנויה המשתקת חשיבה רציונאלית. שיתוק זה פוגע בישראל וביהדות.
        24/9/09 08:58:


      גבבה ודבבה הנובעות מעומק  בורות ונאיביות.

       

      1. אין ביהדות בכלל נושא הגזע וכל השוואה על כך מגוחכת בעיקרה.

          השימוש בנושא זה מורה על  חוסר ידע והבנה לגבי מהות היהדות.

       

       

      2. היהדות היא זן נכחד, כ2 מ' יהודים חדלו להיות יהודים רק בארה"ב.

          על זנים נכחדים יש להגן.

          לא מדובר כאן על השתלטות  , אלא על קיום והמשך קיום.

          הדבר היחיד שמתאים כאן למשווים הוא השימוש שלהם בדימויים של היהודי הנצחי

       

         מה שמוסיף לבורות גם את נושא השאנה העצמית המתבטא הן במאמר והן בחלק מהמגיבים.

       

       

      3. נותרה השאלה ,האם ערש התרבות  המונוטאיסטי עם עומקותיו ותרבותו ראוי לשימור?

          לכל אלה שלא נגועים בשנאה עצמית התשובה ברורה- כן.

       

       

         

       

        23/9/09 22:01:

      מאמר מעניין, נושא מרתק. מדובר בדילמה אבולוציונית קלאסית , מצד אחד המטרה לשמר את הגזע, להעביר את הדנא הטהור הלאה ומצד שני השונות מגבירה את סיכויי ההשרדות. מותר האדם מהבהמה הוא רק אשליה!
        23/9/09 20:46:


      אריאל, חיפה:

       

      1. "אחוז הזוגות המעורבים בעדת המיעוט גבוהה מאחוז זה בעדת הרוב" - כמובן, זה לא יכול להיות אחרת, זוהי טאוטולוגיה: אם ישנם לדוגמא אלף זוגות המערבים פרטנר-מעדת-המיעוט ופרטנר-מעדת-רוב, ברור שאחוז הזוגות המעורבים בעדת המיעוט יהיה גבוה מאחוז זה בעדת הרוב - בגלל שמספר האנשים בה קטן יותר.

      2. אם "האופי האנושי" השתנה ביחס ל"עדה" ול"גזע", אפשר שהוא ישתנה גם ביחס ל"דת" ול"לאום".

      3. יהודים הם אכן "אנומליה הסטורית" כפי שאתה מתאר ונתפסו לאורך השנים דרך כל אחת מהקטגוריות המוזכרות בנקודה מס' 2. דורות שניים הם תמיד דבר מעניין, ובין אם הם משמרים מעט או הרבה משני הצדדים של ההורים, הם יוצאים "מוצלחים" יותר מהבחינה שהם נפטרים כאמור מאותן פתולוגיות תרבותיות המוזכרות בפוסט, תוך שהם נהנים מעושר תרבותי למעשה כפול. הם בדרך כלל יהיו אכן מרוב הבחינות ל"בני הלאום המארח", אבל לגרסא עשירה וסובלנית יותר שלו.

       

       "האם יש חשיבות כלשהי להשארותם של היהודים כלאום", בדומה לסקוטים, הצ'כים ודומיהם? ובכן, האחדות של כל אותם עמים יש בה הרבה יופי והיא עוזרת לשימור אוצרות תרבות רבים, והיא לכשעצמה לא מזיקה, כל עוד היא לא באה על חשבון ערכים חשובים יותר: כבוד האדם, שלומו וחירותו לאהוב ולחיות לפי דרכו.

       

      "גם השימפנזים חיים בלהקות נבדלות/ יריבות." ושמירה על טוהר אתני שמה דגש על ה"יריבות" ומשכפלת אותה מדור לדור. לעומתה, אהבה וזוגיות חוצות גבולות טורפת את הרכב ה"להקות" ואת מהותן ומקרבת ביניהן.

        23/9/09 07:22:

      צטט: עירד בן-יצחק 2009-09-22 22:48:24

      אריאל, חיפה:

      מעניינת האמירה שלך, לפיה אנשי קהילות המיעוט מתחתנים באנשי קהילות הרוב, ולא למשל, להיפך. הרי בשביל כל חתונה צריך שניים, כך שעל כל בן מיעוט שמתחתן עם בן רוב, ישנו גם בן רוב שמתחתן עם בן מיעוט..

      ה"קפיצה" שעשה הדור הקודם, שלכם, היתה ההתגברות מוצלחת למדי על קטגוריות ה"עדה" וה"גזע" - אמנם בתוך מסגרת אידאולוגיית כור-ההיתוך. הקפיצה שהייתי מאחל כאמור לדור שלנו, היא התגברות גם על קטגוריות הדת והלאום, ואני רואה את נישואי ה"תערובת" - הבינלאומיים והבינדתיים - בתוך דרך אידיאלית לכך.

      הערה אחרונה: כאדם חילוני אני אכן מתייחס כמובן לאותם "חילונים אתאיסטים", אצלם פחות מורגש ה"סיכון" שאתה מדבר אליו.

      1. ענין של הזדמנויות נטו.

      לבן עדת הרוב אין בעיה לפגוש בני/ות זוג מעדתו בכל מקום בו יימצא. לבן עדת המיעוט יש. לכן, גם אם "לכל חתונה נדרשים שניים" - אחוז הזוגות המעורבים בעדת המיעוט גבוה מאחוז זה בעדת הרוב.

      2. גם לענין הדת והלאום נדרשים שניים. מאחר שקראת את "רקוויאם גרמני" של עמוס אילון - אתה יודע שמאמציהם הנואשים של היהודים להשתלב בחברה הגרמנית לא צלחו בשום שלב. האופי האנושי לא השתנה מאז - ורק לצעירים נראה כאילו הוא יכול להשתנות.

      3. היהודים הם אנומליה היסטורית: דת ולאום כאחד. חיים כחילוני בישראל מאפשרים לנו להישאר יהודים. חיים כחילוני בחו"ל מקשים על כך, נישואים אל מחוץ ליהדות, סביר שיהפכו את בני הדור השני לבני הלאום המארח.

      -

      נשארת כמובן השאלה העיקרית - היש חשיבות כלשהי להישארותם של היהודים כלאום?

      עמים אחרים, סקוטים, וולשים, אירים, פלמים, וואלונים, צ'כים, סלובקים, כולם משיבים בחיוב. וכולם אזרחי אירופה המקדשת לכאורה את אירופה המאוחדת.

      ושוב - לא השכל מדריך כאן, אלא האופי האנושי (למען הדיוק, האופי של קופי האדם. גם השימפנזים חיים בלהקות נבדלות/יריבות).

      עצוב, אבל אלה החיים.

        22/9/09 22:48:

      אבי דאול:

      כפי שאתה מתאר, במאות האחרונות אכן היו יחידים רבים מתוך הקהילות היהודיות שביקשו "למצוא את המשותף, להשתלב עם העולם ולהמשיך לתרום לתרבות העולמית". אבל אלו מהם שבאו בקשרי-נישואין עם אנשים מחוץ לקהילות היהודיות, זכו לסנקציות קשות ולדחייה מצד הקהילות היהודיות. בכל הנוגע לאהבה ולזוגיות, מדובר היה כאמור בבידול ובהסתגרות.

       

       

      סיגל שבעים וחמש:

      תודה על התגובה. אכן מעורר.

        

       

      אריאל, חיפה:

      מעניינת האמירה שלך, לפיה אנשי קהילות המיעוט מתחתנים באנשי קהילות הרוב, ולא למשל, להיפך. הרי בשביל כל חתונה צריך שניים, כך שעל כל בן מיעוט שמתחתן עם בן רוב, ישנו גם בן רוב שמתחתן עם בן מיעוט..

      ה"קפיצה" שעשה הדור הקודם, שלכם, היתה ההתגברות מוצלחת למדי על קטגוריות ה"עדה" וה"גזע" - אמנם בתוך מסגרת אידאולוגיית כור-ההיתוך. הקפיצה שהייתי מאחל כאמור לדור שלנו, היא התגברות גם על קטגוריות הדת והלאום, ואני רואה את נישואי ה"תערובת" - הבינלאומיים והבינדתיים - בתוך דרך אידיאלית לכך.

      הערה אחרונה: כאדם חילוני אני אכן מתייחס כמובן לאותם "חילונים אתאיסטים", אצלם פחות מורגש ה"סיכון" שאתה מדבר אליו.

        22/9/09 22:04:

      להלן שתי האגורות שלי, של עיוור צבעים עדתי, של מי שלא התחתן בתוך "עדתו", והוריו לא התייחסו כלל למוצאה של בת הזוג:

      במדינות חפשיות, סביר שבני המיעוט האתני יתחתנו בעדות הגדולות יותר. בחו"ל, אלה היהודים שיתחתנו בנוצרים.

      בארץ, שבתוקף הנסיבות היא חופשית רק למחצה, סביר שבני העדות הקטנות, יתחתנו בעדות הגדולות מהן.

      אלא שההבדל ניכר.

      בארץ, רב המשותף על המפריד, מדובר באותו לאום ובאותה דת. בוודאי כך אצל חילוניים, ברמה דומה בין מסורתיים.

      בחו"ל, כאשר מדובר בנישואין בין דתיים - קיים סיכון עקב השוני בין הדתות.

      אולי במידה מועטה יחסית בין החילונים אתאיסטים, במידה רבה יותר כאשר אחד הצדדים עדיין מחזיק באמונתו הדתית. לדעתי - זה מתכון להרס הנישואין (בין שיוביל לפירוק, ובין שיביא לכניעה מוחלטת, שאינה טובה יותר), בד"כ עקב שאלת חינוך הילדים.

      אז הקמפיין סר טעם ומעצבן, אין מקום לקמפיין כזה או דומה לו, אבל ברמת הפרט, להתעלם מן השוני בין הדתות והלאומים - גם זו טעות.  

        22/9/09 12:00:

      אני חושבת שהקמפיין מעורר שאלות מאוד נוקבות לגבינו, הישראלים, כשונאי זרים, גזעניים - ולא ארחיב
        22/9/09 08:33:


      עירד - מי כמוך, שמצוי בתרבות הגרמנית והאירופאית, ומבלי להיכנס ליותר מדי היסטוריה, יודע שביהדות של המאות האחרונות

      ובעצם עד היום, יש זרמים רבים ואנשים רבים המבקשים למצוא את המשותף, להשתלב עם העולם ולהמשיך לתרום לתרבות העולמית. ולא להתבדל ולהסתגר.

      בשם כל אלו היודעים להיות אנשים ויהודים וישראלים כאחד, מקושרים ואיכפתיים לעולם ולבני האדם באשר הם, רק בידינו הכח להעביר את הגזענות מן העולם, ולהמשיך לקוות ולפעול לעולם טוב יותר.

        22/9/09 00:07:


      Arabic Guy1: Wäre es in Ordnung, wenn ich Ihren Kommentar auf Hebräisch übersetze, um die andere Leser nicht auszuschließen? Oder möchten Sie selbst den Kommentar auf Hebräisch bzw. Englisch übersetzen?

      Falls Sie lieber auf Deutsch diskutieren möchten, machen wir gerne so.

      b-omer:

      תודה :)

      אבי דאול:

      ביקשתי רשות מאראביק גאי1 לתרגם את התגובה שלו לעברית.

      הבחירה להתעסק בגזענות וברקע לקמפיין  בנשימה אחת, באה מתוך התפיסה שלי אותם כהיינו הך.  

      מה שנקרא רצון להשתמר כעם הוא בפועל סגירות כלפי חוץ, או מה שמכונה בפוסט במושג-אד-הוק היחסית חף מקונוטציה: "הרצון לשמור על טוהר-אתני".

      "הרצון לשתמר כעם" ו"הרצון לשמור על טוהר אתני" הם שני צדדים של אותו המטבע.

      שליימ'לה:

      תודה, גם אני.

      אני באופן כללי אוהב השוואות.

        21/9/09 23:46:
      כן ,נכון,אמן . אני אוהב השוואות בין תרבות לגנטיקה ,או בין תרבות לאורגניזם ... (עד שמגיעים לאבולוציה).
        21/9/09 23:07:

      צטט: Arabic Guy1 2009-09-21 22:28:19

      finden sie nicht dass gibt es Gewese Ähnlichkeit zwischen   israelische Gruppe und radikalistische 

      deutsche und muslimische Gruppe

       

      aber die einzeige unterschied sind gestalte

      eine macht dass mit schreien und andre mit lachen und anzug       

       

      עירד ידידי - עשה טובה - מה הוא אומר? 

       

      ולעניין הכתבה, מסכים איתך שיעודה של התכנית הזו - הישר לפח הזבל של ההיסטוריה, רק שנדמה לי שנסחפת קצת לענייני גזענות.

      הרצון של חוגים כאלו או אחרים להמשיך ולשרוד כעם יהודי איננה גזענות וכל זמן שרצון זה מתורגם למעשים הנעשים בטעם טוב - נהדר. אם ישכילו חכמינו לחבק את אלו המבקשים להצטרף אלינו (בארץ או בעולם) ולסייע להם במסע - נוכל להרוויח כולנו.

        21/9/09 22:39:
      סחטיין על הבקיאות בפרפר נחמד. צוחק
        21/9/09 22:28:

      finden sie nicht dass gibt es Gewese Ähnlichkeit zwischen   israelische Gruppe und radikalistische 

      deutsche und muslimische Gruppe

       

      aber die einzeige unterschied sind gestalte

      eine macht dass mit schreien und andre mit lachen und anzug       

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      עירד בן-יצחק
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין