עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    "סונטת קרויצר, וידוי של רוצח", תאטרון גשר

    0 תגובות   יום ראשון, 6/2/11, 09:50

    סונטת קרויצר, וידויו של רוצח", תיאטרון גשר

     

     

    הקלישאה - "כגודל הציפייה גודל האכזבה", תואמת להפליא לביצוע שהועלה ע"י יבגני אריה וצוותו בהצגה "סונטת קרויצר, וידויו של רוצח".

    אין בשום כך לערער על התפאורה הנפלאה של קרון הרכבת המסתובב במרכז הבמה, וסרטי הוידיאו שהציב המעצב מיכאל קרמנקו.בליווי המוזיקה של אבי בנימין.

    ניסיתי להבין בעצם מה, מה חסר לי שיגרום לי לחוויה הרגשית שלה כל כך ציפיתי, בדיון עם השחקן משה איבגי לאחר ההצגה [פעולה מבורכת, המקובלת לאחרונה בתיאטראות כדי למשוך את הקהל] הבנתי.

    הפרשנות שניתנה שם על-ידי השחקן איבגי ורועי חן המתרגם, היתה לוקה בחסר, לא היה דגש והבנה על המיוחד בנובלה שמסעיר את כל הקוראים  ברי הדעת משנת 1889 ועד ימינו אנו.

    אם מתייחסים לסיפור כאל סיפור קנאה בין בעל לאשתו – הרי הוא אינו שונה מעוד מאות יצירות טובות שנכתבו ועדין נכתבות.

    מה הופך את היצירה לאלמוות, קצרה היריעה מלהרחיב כאן, אנסה לגעת בנקודות עיקריות:

    נתחיל במוזיקה כשליחת השטן, עשרות פרשנויות נכתבו מדוע בחר טולסטוי לכנות את שם היצירה סונטת קרויצר ומדוע בחר בסונטה כקטע שבו קנאתו של פוזדינשיב [משה איבגי בהצגה] מגיעה לשיאה. אחת הפרשנויות טוענת דווקא כנגד בטהובן, טולסטוי חשב שלא מגיעה לו התהילה שלה זכה "... הסונטה הזאת היא דבר נורא. ביחוד החלק ההוא. ובכלל, מוסיקה היא דבר נורא. מה היא בכלל? אינני מבין. מה זה מוסיקה? [...] אומרים שמוסיקה מרוממת את הנפש – הבלים, אין בכך אמת! [...]" (עמ' 102). את הביטוי האירוני לכך נתן בכותרת הנובלה. לאורך ההצגה אין תחושה כי למוזיקה תפקיד חשוב. עוד דבר מינורי היא הפרשנות בהצגה המציגה את טרוחצ'בסקי כחברו של פוזדנשיב בעוד שלמעשה לא היתה שום היכרות מוקדמת ביניהם. טרוחצ'בסקי היה נגן בינוני, טרזן במראו ניגוד לפוזדנשיב הגברי והגס מראה,  כן אשתו היא שחיפשה איך למלא את שעות אחר-הצהרים המשעממים שלה לאחר שהילדים גדלו, והיא בחרה בו כמורה למוזיקה, דבר זה מוביל אותנו לנושא הבא.

    בלי צל של ספק, זהו לא סיפור של בגידה,לא זה הנושא המרכזי ביצירה, למרות שמוטיב הבגידה מופיע לאורכו.  לצערי תרגומו של רועי חן היה מאנגלית מתוך המונודרמה שכתבה ננסי האריס והועלתה בלונדון. וכאן אפשר לצעוק חבל ובגדול. מדוע לא ניתן לעבד את ההצגה מהמקור או לפחות מתוך תרגומו האחרון של פטר קריקסונוב.

    הבעיה בין פוזדנשיב לאשתו לא היו בעיות של בגידה כפי שאנו אוחזים בה בימינו, העוסקים בתקופה זאת, יודעים כי בחברה האצילית הגבוהה, מאהבים היו דבר שבשגרה. הבעיה הייתה שהבעל לא נתן את אישורו והסכמתו לדבר. פוזדנשיב לא נכנס לחדר ותפס "על חם" את אשתו עם המורה שלה, זאת פרשנות פשוטה מידי – שלא היתה מחזיקה את הרומן אפילו עשור אחד. חבל שבהצגה אנחנו רואים זאת כך, אחיזת ידיים, מגע – לא היה ולא נברא.

     

    עיקר הפרשנות היא מוסרית/דתית – טולסטוי חזר בתשובה – הוא תאב כל סוג של יחסים בין בני זוג, שאף להתנזרות מלאה כפי שמופיעה במוטו הספר מתוך הברית החדשה. מכאן יחודו של הנושא – כיצד חיי הנשואים והחיים הקודמים הפכו לתועבה עם כל המשמעויות הכרוכות בכך:

    "אני ממשיך לספר לך איך רצחתי את אשתי. בבית-המשפט הם שאלו אותי במה ואיך רצחתי אותה. כסילים! הם חשבו שרצחתי אותה אז, בסכין, בחמישה באוקטובר. אבל לא אז רצחתי אותה, אלא הרבה לפני כן. בדיוק כפי שהם רוצחים עכשיו, כולם, כולם..." (עמ' 57).

    פוזדנשיב ואף טולסטוי קראו להפסיק את מוסד הנישואים, להפסיק ללדת ילדים: "ההימנעות מן הילודה בשם המוסר – או אז... או-הו-הו, איזה צעקה: שהמין האנושי, חס-ושלום, יחדל להתקיים מפני שעשרה או עשרים מנציגיו רוצים להפסיק להיות חזירים". בהמשך הדברים טוען, התאווה מפריעה, האהבה המינית החזקה ביותר מתייצבת נגד המטרה הנוצרית אנושית - 'האידיאל של הטוב', החסד, הטוב האהבה. כאשר עלתה הטענה שהמין האנושי יחדל להתקיים – השיב; זה בלתי נמנע כמו המוות, והוסיף, גם התורה הכנסייתית טוענת לאחרית העולם, כך גם התיאוריה המדעית ועכשיו הוא הצטרפה לכך התיאוריה המוסרית.

     

    למרות זאת, לא הייתי מונעת את ההמלצה לגשת לצפות בהצגה, לעיתים שווה לראות גם פרשנות לא טובה.

     

    סונטת קרויצר, הקיבוץ המאוחד, 2006,

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      גורדון בר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין